Autonomiczne Taksówki w USA i Chinach czyli Przyszłość Jest Teraz

Autonomiczna taksówka

W ostatnich latach koncepcja autonomicznych taksówek, popularnie nazywanych robotaxi, wzbudziła wyobraźnię wielu osób, obiecując przyszłość, w której samochody same się prowadzą, a kierowcy nie są już potrzebni. Robotaxi to autonomiczne pojazdy, które wykorzystują zaawansowane technologie, takie jak sztuczna inteligencja (AI), lidar, radar i kamery, aby zrozumieć swoje otoczenie. Generują trójwymiarową mapę otoczenia, identyfikują przeszkody i znaki drogowe oraz podejmują decyzje nawigacyjne. Wyścig obecnie wygrywa należące do Google Waymo, ale Zoox, firma należąca do Amazon czy Tesla ze swoim Robotaxi nie wyglądają jakby mieli zamiar 'odpuszczać’.

Gdzie można już sobie zamówić robotaxi?

W USA można zamówić automatyczną taksówkę w kilku miastach, w tym w San Francisco, Phoenix, Los Angeles i Las Vegas. Firmy takie jak Waymo (należąca do Google) oferują te usługi publicznie, co umożliwia zamówienie robotaxi tak samo, jak tradycyjnej taksówki.

Podobnie można było zamówić taksi bez kierowcy z firmy Cruise (głównie finansowanym przez General Motors) ale Cruise straciło swoje komercyjne pozwolenia operacyjne w Kalifornii z powodu incydentu, który miał miejsce 2 października. W tym incydencie jedna z robotaksówek Cruise potrącił pieszego, co doprowadziło do poważnych konsekwencji, w tym dochodzeń, grzywien i zwolnień. W wyniku tego incydentu Cruise straciło swoje pozwolenia operacyjne i wstrzymało testy w innych stanach a General Motors ogłosiło, że przestaje finansować rozwój komercyjnych robotaksówek i zamiast tego skupi się na rozwijaniu autonomicznych pojazdów osobistych.

W Chinach robotaxi są dostępne dla publicznych przejazdów w niektórych miastach. Firmy takie jak Baidu i AutoX uruchomiły w pełni autonomiczne usługi robotaxi w miastach takich jak Pekin, Wuhan i Szanghaj. Te usługi działają 24/7 w niektórych obszarach, oferując wygodną i innowacyjną opcję transportu.

Tak więc zarówno w USA, jak i w Chinach można zamówić robotaxi, które nie są tylko testowane, ale aktywnie obsługują pasażerów.

Testy w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji: Robotaxi są testowane na drogach w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Francji. Chociaż te testy są obiecujące, wygląda na to, że komercyjne operacje robotaxi na naszym kontynencie wciąż są odległą perspektywą.

Serce autonomicznych taksówek

Zdj. źródło – Waymo. Autonomiczna taksówka Waymo.

Autonomiczne taksówki są wyposażone w zaawansowaną technologię, która pozwala im nawigować i podejmować decyzje na drodze bez interwencji człowieka. Te pojazdy polegają na kombinacji czujników, w tym kamer, radarów, oraz komputerów pokładowych, które przetwarzają dane w czasie rzeczywistym. Ten zaawansowany system umożliwia autonomicznym taksówkom wykrywanie przeszkód, przestrzeganie przepisów drogowych i zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów.

Technologia stojąca za autonomicznymi taksówkami stale się rozwija. Firmy jak Waymo zainwestowały znaczne środki w rozwój i udoskonalanie swoich systemów autonomicznej jazdy. Podejście Waymo polega na wykorzystaniu kombinacji czujników do osiągnięcia wysokiego poziomu autonomii, co okazało się skuteczne w tworzeniu niezawodnych i bezpiecznych pojazdów autonomicznych. Dla kontrastu podejście Tesli polega na skupieniu się bardziej na analizie obrazów a mniej na informacjach płynących z czujników.

Regulacje i środki bezpieczeństwa

Krajobraz regulacyjny dla pojazdów autonomicznych różni się w zależności od regionu a teoretyczny brak prawa jazdy nieistniejącej osoby za kółkiem jest rekompensowany licznymi regulacjamiW Stanach Zjednoczonych 23 stany uchwaliły przepisy zezwalające na testowanie i wdrażanie pojazdów autonomicznych. Jednak lokalne władze mogą nakładać surowsze przepisy, zapewniając, że autonomiczne taksówki spełniają standardy bezpieczeństwa i działają niezawodnie. Na przykład w Kalifornii miasta i hrabstwa mają prawo ustalać swoje własne przepisy dotyczące autonomicznych taksówek.

Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem dla firm rozwijających pojazdy autonomiczne. Przepisy często wymagają, aby firmy miały wprowadzone środki bezpieczeństwa, takie jak zdalni operatorzy, którzy mogą przejąć kontrolę w razie potrzeby. Ponadto ustanowiono ramy odpowiedzialności i ubezpieczeń, aby rozwiązywać wszelkie wypadki lub incydenty z udziałem autonomicznych taksówek. Budowanie zaufania publicznego i zapewnienie bezpieczeństwa są kluczowe dla pomyślnego wdrożenia tych pojazdów.

Waymo na czele a co z Teslą

Robotaxi Waymo wnętrze.
Zdj. źródło – Waymo. Taksi Waymo wygląd w środku.

Podczas gdy Tesla poczyniła znaczne postępy w dziedzinie autonomicznej jazdy, Waymo obecnie prowadzi w wyścigu autonomicznych taksówek. Kompleksowe podejście Waymo i strategiczne partnerstwa dały im przewagę na rynku. Aktywnie wdrażają i testują swoje autonomiczne taksówki w miastach takich jak San Francisco, Phoenix i Los Angeles. Ich zaangażowanie w bezpieczeństwo i zaufanie publiczne pozwoliło im zapewnić tysiące autonomicznych przejazdów miesięcznie, budując poziom zaufania publicznego dzięki konsekwentnym wynikom i rekordom bezpieczeństwa.

Tesla pomimo, że nie ma jeszcze na drogach swoich taksi bez kierowcy, to technologia, którą planuje używać w Robotaxi (tak Tesla planuje nazwać modele swoich taksówek bez kierowcy) jest na bieżąco doskonalona w pojazdach osobowych Tesli. Na wydarzeniu wrześniowym 'We Robot’ – o czym pisaliśmy– Elon Musk nie tylko zaprezentował prototypy Robotaxi ale również obiecał, że pojawią się one na drogach nie dalej niż za dwa lata.

 Robotaxi zaprezentowane na 'We Robot' we wrześniu 2024.
Zdj.: Courtesy of Tesla, Inc. Robotaxi zaprezentowane na 'We Robot’ we wrześniu 2024.

Oprócz Waymo, inne firmy również mają autonomiczne taksówki na drogach w USA. Cruise, należąca do General Motors, oferowała usługi robotaxi w San Francisco i Phoenix ale jak wspominaliśmy wyżej wygląda na to że, właściciel Cruise General Motors przestanie inwestować w taksi bez kierowcy . Zoox, firma należąca do Amazon, testuje swoje robotaxi w miastach takich jak Las Vegas, Seattle, Austin i Miami. Motional, współpracująca z Lyft, oferuje usługi taksi bez kierowcy w Las Vegas.

Przyszłość autonomicznych taksówek

Patrząc w przyszłość, Waymo ma ambitne plany na najbliższe pięć lat. Planują rozszerzyć swoją usługę autonomicznego przewozu pasażerów, Waymo One, na więcej miast w Stanach Zjednoczonych i potencjalnie za granicą. Ich nacisk na postępy technologiczne i utrzymanie wysokich standardów bezpieczeństwa odegra kluczową rolę w ich rozwoju.

Waymo nieustannie udoskonala swoją technologię autonomicznej jazdy. Skupiają się na poprawie bezpieczeństwa, niezawodności i wydajności swoich pojazdów. Obejmuje to udoskonalanie systemów czujników, algorytmów uczenia maszynowego i ogólnej wydajności pojazdów. Dodatkowo, Waymo jest zaangażowane w integrację swoich usług z lokalnymi społecznościami. Ściśle współpracują z decydentami, służbami ratunkowymi i organizacjami społecznymi, aby zapewnić płynne i bezpieczne wdrożenie swoich pojazdów autonomicznych.

Oczywiście Tesla nie ma zamiaru rezygnować z rozwoju technologii związanych z autonomicznymi taksówkami – o czym pisaliśmy – co idzie w parze (albo trójce) z kierunkiem w którym podąża Tesla w jej standardowych modelach i strategią dotyczącą autonomicznej jazdy. Tesla rozwija robota humanoidalnego Optimus, który w pewnym sensie można porównać do autonomicznego pojazdu (który nie ma kół lecz nogi), ponieważ również korzysta z zaawansowanych technologii autonomicznych do nawigacji i interakcji z otoczeniem.

Podobnie sztuczna inteligencja (AI) będzie miała ogromny wpływ na przyszłość robotaksówek i pewnie nawet nie tak daleka przyszłość pokaże jej kluczową rolę w tej branży. AI już wydaje się nieodzownym elementem technologii autonomicznej jazdy, która umożliwia pojazdom samodzielne nawigowanie i podejmowanie decyzji na drodze.

Chociaż nie ma jeszcze konkretnych szczegółów dotyczących ekspansji międzynarodowej, sukces Waymo w Stanach Zjednoczonych może utorować drogę do przyszłych wdrożeń międzynarodowych. Prawdopodobnie skupią się na regionach z przyjaznym środowiskiem regulacyjnym i dużym zapotrzebowaniem na autonomiczny transport.

Robotaxi w Europie i Polsce

W Europie rozwój autonomicznych taksówek jest nieco opóźniony w porównaniu do Stanów Zjednoczonych. W lipcu 2022 roku Unia Europejska przyjęła Ogólne Rozporządzenie w sprawie Bezpieczeństwa, które stanowi pierwsze ramy prawne umożliwiające wprowadzenie na europejskie drogi w pełni zautomatyzowanych i 'bezkierowcowych’ samochodów. Państwa członkowskie mają nadzieję, że wdrożenie tego rozporządzenia przyczyni się do innowacji i poprawy konkurencyjności przemysłu motoryzacyjnego w Europie.

W Polsce rozwój autonomicznych taksówek jest na wczesnym etapie. Obecnie trwają prace nad regulacjami prawnymi, które umożliwią testowanie i wdrażanie pojazdów autonomicznych na polskich drogach. W ciągu najbliższych pięciu lat możemy spodziewać się pierwszych testów autonomicznych taksówek w wybranych miastach, takich jak Warszawa czy Kraków. Firmy technologiczne i motoryzacyjne będą współpracować z władzami lokalnymi, aby zapewnić bezpieczne i efektywne wdrożenie tych pojazdów.

Waymo z Kalifornii z Venice Beach do Hollywood (około 25 km) vs przejazd 25 km taksówką w Warszawie

Robotaxi na ulicy pełnej przechodniów.
Zdj. źródło – Waymo. Taksi Waymo na ulicy w Kalofornii.

Aby zamówić robotaxi, wystarczy pobrać aplikację Waymo One, utworzyć konto, wybrać miejsce docelowe i zamówić przejazd. Koszt przejazdu robotaxi wynosi około 0,19 dolarów za kilometr (w przeliczeniu na złotówki to jedyne! 0,75 złotych za kilometr) . Odległość między Venice Beach a Holywood wynosi około 25 kilometrów, a więc 25 km * 0,19 USD/km daje nam koszt przejazdu w granicach 4,75 dolarów (20 złotych), co jest znacznie tańsze niż tradycyjne taksówki i Uber.

Dla porównania, przejazd Uberem z Venice Beach do Hollywood kosztuje około 30-40 USD, w zależności od pory dnia i natężenia ruchu. Tradycyjna taksówka może kosztować nawet więcej, ze względu na dodatkowe opłaty za postój i korki. Taksówki autonomicze oferują więc bardziej ekonomiczną opcję, eliminując potrzebę płacenia za kierowcę i dodatkowe opłaty.

Porównując do cen taxi w Warszawie, automatyczne taksówki wypadają dość dobrze, gdyż  przejazd robotaxi kosztuje około 0,75 złotych za kilometr, podczas gdy przejazd taksówką w Warszawie kosztuje około 3 złote za kilometr czyli trasa 25 kilometrowa kosztowała by nas (i kosztuje zazwyczaj) minimum 75 złotych!

Podsumowanie

Podsumowując, rozwój autonomicznych taksówek (robotaxi) jest dynamiczny i obiecujący. Firmy takie jak Waymo prowadzą w wyścigu, oferując zaawansowane technologicznie i bezpieczne pojazdy autonomiczne. W Stanach Zjednoczonych robotaxi są już dostępne w wielu miastach, a ich popularność rośnie. W Europie i Polsce rozwój tych technologii jest na wczesnym etapie, ale nadchodzące regulacje i testy mogą przyspieszyć wdrożenie autonomicznych taksówek na naszych drogach. Przyszłość transportu wygląda obiecująco, a autonomiczne taksówki mogą zrewolucjonizować sposób, w jaki podróżujemy.

Źródło: MIT Technology Review, Tesla, opracowanie własne – redakcja TT. Zdjęcie otwierające – źródło: Waymo.

Ten materiał nie jest artykułem sponsorowanym. Jego treść jest autorska i powstała bez wpływów z zewnątrz. Artykuł nie posiada linków afiliacyjnych i nie ma na celu osiągania korzyści finansowych. Artykuł ma charakter informacyjny.

Powiązane tematy:

, , ,