Tesla robotaxi event zatytułowany “We, Robot” odbył się w zeszły czwartek (10 września) w studiu filmowym Warner Bros. Klimat wydarzenia był iście filmowy a jego nazwa była nawiązaniem do klasycznej powieści sci-fi “I, Robot” autorstwa Isaaca Asimova (która doczekała się ekranizacji pod tym samy tytułem). Musk, znany fan science fiction, zaprezentował humanoidalnego robota Optimus (który serwował drinki, tańczył i prowadził rozmowy), podkreślając, że samochody i roboty, takie jak Optimus, są zasadniczo podobne, z wyjątkiem tego, że samochody poruszają się na kołach. Wydarzenie wprowadziło również Robovana, 20-miejscowy autonomiczny pojazd zaprojektowany do różnych potrzeb transportowych. Goście zaproszeni an wydarzenie mogli korzystać z przejażdżek robotaxi po studio filmowym, które przypominało scenerię mini-miasta, oraz prowadzić rozmowy z … Optimusem.
Szczegóły Robotaxi Tesli

Najważniejszym punktem wydarzenia było bez wątpienia ujawnienie nowego robotaxi Tesli, Cybercab. Ten w pełni autonomiczny pojazd, pozbawiony kierownicy i pedałów, ma być dziesięć razy bezpieczniejszy niż ludzki kierowca. Musk ogłosił, że produkcja Cybercab rozpocznie się w 2026 roku, a jego cena wyniesie poniżej 30 000 dolarów. Cybercab ma zrewolucjonizować transport miejski, zmniejszając potrzebę miejsc parkingowych i pozwalając kierowcom odzyskać czas.

Podejście Tesli do autonomicznej jazdy opiera się głównie na oprogramowaniu Full Self-Driving (FSD), które wykorzystuje technologię opartą na wizji, a nie drogich czujnikach, takich jak Lidar. To podejście oparte wyłącznie na wizji ma na celu uczynienie technologii bardziej skalowalną i przystępną cenowo. Musk zapowiedział również, że technologia Full Self-Driving będzie dostępna w popularnych modelach Tesli, Model 3 i Model Y, w Teksasie i Kalifornii już w przyszłym roku.
Jak Robotaxi Tesli Różni się od Obecnych Robotaxi

Robotaxi Tesli wyróżnia się na tle obecnych konkurentów , takich jak Waymo i Cruise, w kilku kluczowych aspektach (o innowacyjności Waymo i Cruise pisaliśmy w niedawnym artkule). Podczas gdy Waymo używa map Lidar do precyzyjnej jazdy autonomicznej w wyznaczonych obszarach, FSD Tesli ma działać wszędzie na świecie bez takich ograniczeń. To może potencjalnie pozwolić robotaxi Tesli na szybsze skalowanie i penetrację nowych rynków.
Dodatkowo, podejście Tesli oparte wyłącznie na wizji kontrastuje z ciężką strategią sensorową Waymo. Robotaxi Waymo są już operacyjne w kilku miastach, ale ich zależność od drogich czujników sprawia, że skalowanie jest wyzwaniem. Skupienie Tesli na przystępności cenowej i skalowalności może dać jej znaczną przewagę w dłuższej perspektywie.
Podsumowując, wydarzenie “We, Robot” Tesli pokazało ambitną wizję firmy na przyszłość autonomicznego transportu. Wprowadzenie Cybercab i Robovana stawia Teslę na czołowej pozycji w rynku robotaxi, wyróżniając się innowacyjnym podejściem.
Opinie Analityków Biznesowych
Wydarzenie Robotaxi Tesli wywołało mieszane reakcje wśród analityków biznesowych. Niektórzy byli zaskoczeni sportowym, dwuosobowym designem Cybercab, który różni się od typowych taksówek z miejscem na kilku pasażerów i bagaż. Inni analitycy wyrazili rozczarowanie brakiem szczegółowych informacji na temat autonomicznej usługi taksówkowej.
Elon Musk obiecał, że Model 3 i Model Y będą mogły działać bez nadzoru kierowcy w Kalifornii i Teksasie już w przyszłym roku. Jednak wielu analityków uważa, że Tesla musi jeszcze udowodnić, że jej oprogramowanie Full Self-Driving jest gotowe do masowego użytku.
Podczas gdy niektórzy eksperci są optymistyczni co do wizji Tesli, inni podkreślają, że realizacja tych planów może zająć więcej czasu niż przewiduje Musk. Wiadomo również, że konkurencja z firm jak Waymo (których robotaxi już obsługują pasażerów w wielu miastach w USA) nie śpi i Tesla musi nadepnąć stanowczo na 'gaz’ żeby nie zostać za daleko w tyle.
Zródło: Tesla, Insideevs, opracowanie własne. Zdjęcie otwierające: Courtesy of Tesla, Inc.